Blog

Hoe kom je zo hoog mogelijk in Google? 10 manieren die jou bovenaan brengen in 2023

Auteur:
Bernhard Hendriks

Jouw website verdient natuurlijk een mooi podium en daarbij is het niet gek om je te richten op zo een hoog mogelijke klassering in Google. Maar hoe kom je zo hoog mogelijk in Google? In deze blog geven we je een aantal manieren en tips die jou bovenaan gaan brengen.

Zo hoog mogelijk in Google? Op welke zoekwoorden kun je gaan scoren?

Bereid je voor door middel van een zoekwoorden onderzoek

Om hoger in Google te komen is het belangrijk om eerst te onderzoeken waar de focus van jouw website ligt. Waar zoekt jouw doelgroep en welke zoekwoorden en synoniemen worden er gebruikt voor jouw producten en/of diensten?

Via verschillende toolings is het belangrijk om rekening te houden met de volgende punten:

  • Hoeveel keer wordt er gemiddeld gezocht op een zoekterm? Dit wordt ook wel het ‘zoekvolume’ genoemd.
  • Hoe hoog is de concurrentie op een bepaalde zoekterm en wat is daarbij de moeilijkheidsgraad om bovenaan in Google te staan?
  • Richt je op Shorttail en Longtail zoekwoorden. Hoe gerichter de zoekopdracht, hoe hoger de kans op een conversie.
  • Tot slot houd je rekening met de relevantie van de zoektermen. Evalueer de zoektermen en denk vooruit op welke plek de termen mogen terugkomen op jouw website.

Maak een logische websitestructuur op basis van je zoekwoorden onderzoek

Je hebt vanuit een zoekwoorden onderzoek inzicht gekregen om hoog te gaan ranken in de zoekresultaten van Google. Belangrijk is dat je gaat nadenken welke pagina het meest geschikt is om de bezoeker te gaan helpen. Koppel ieder zoekwoord aan een pagina waarmee jij wilt gaan ranken. (op één pagina kunnen er natuurlijk meerdere zoekwoorden ranken)

Op het moment dat jouw website hoog in Google staat, zorg jij ervoor dat de bezoeker op een relevante pagina terechtkomt.

Hoe krijg je jouw content zo hoog mogelijk in Google?

Schrijf content voor je onpage optimalisatie

Om hoog te scoren in Google dienen de zoekwoorden natuurlijk ook terug te komen op de door jou gekozen pagina’s. Bij het schrijven van de content raden we aan om rekening te houden met de volgende punten:

  • Maak gebruik van H1, H2, H3… titels/tags:
    De robots van Google die je website crawlen houden van een goede structuur. Dit houdt in dat Google kijkt naar de inhoud van je titels en alinea’s. Laat de belangrijke zoekwoorden waarop je wilt focussen dan ook terugkomen in je titels.
  • Beantwoord de vraag van de bezoeker:
    Mensen die op je gekozen pagina landen hebben in de meeste gevallen een zoekvraag. Probeer ze door middel van een antwoord te overtuigen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.
  • Houd het eenvoudig:
    Natuurlijk is blijk van expertise een must om terug te laten komen in je teksten. Houd hierbij wel rekening met het kennisniveau van de gemiddelde bezoeker van je website. Gebruik hierbij een eenvoudige vorm van terminologie binnen jouw branche.

Creëer of plaats relevante content

Zoals vermeld hebben bezoekers van je website een zoekvraag die ze beantwoord willen hebben. Waardevolle content als afbeeldingen, video’s, infographics, relevante blogs etc. dragen bij aan jouw verhaal en expertise. Houd er rekening mee dat je ook de ‘robots van Google’ kan voorzien van de juiste informatie op het moment dat zij de pagina crawlen. Dit doe je door de content een relevante bestandsnaam te geven, een ALT-tag toe te voegen en door een goede omschrijving aan de content toe te voegen.

Geef je pagina’s de juiste meta-titel en omschrijving

Hoog in Google staan is één, maar klikken binnen halen is natuurlijk nóg belangrijker. De titel die in Google bovenaan getoond wordt heet de meta-titel. Deze titel kun je aanpassen en zo aantrekkelijk mogelijk maken zodat er eerder op wordt geklikt. Een passende omschrijving met bijvoorbeeld je usp’s mag daar zeker niet aan ontbreken.

 

Zorg dat de techniek van je website op orde is

Het is van belang dat de website voldoet aan de standaarden van vandaag te dag. Door middel van Google pagespeed kun je bijvoorbeeld de snelheid van de website inzien. Naast de snelheid van de website is ook de beveiliging van je website belangrijk. Zorg dat deze in orde is en dat je website is voorzien van een SSL certificaat(ook wel te zien als https ipv http).

Optimaliseer multi-platform

Zorg dat je niet alleen voor desktop bezoekers hoog in Google staat.
Uit onderzoek blijkt dat een groot aandeel van de zoekopdrachten ook via mobiel en tablets plaatsvindt. Houd er rekening mee dat je teksten en content ook op die platformen kan stralen op het wereldwijde web.

Links die bij dragen een hoge ranking in Google

Voeg interne links toe op je pagina’s

Interne links dragen bij aan het doorgeven van de structuur van je website aan Google. Door woorden in de teksten te highlighten met een link naar de juiste pagina/ informatie help je niet alleen de zoekmachine maar natuurlijk ook de bezoekers van je website. Al met al een win-win situatie in onze ogen.

Linkbuilding

Wanneer een andere website over jou schrijft en doorlinkt naar jouw website met daarbij de relevante pagina, spreken we over kwalitatieve linkbuilding. Het opbouwen van een mooi linkbuildingsprofiel is dan ook een belangrijk onderdeel om hoog te kunnen ranken in Google. Het zorgt ervoor dat Google beter en sneller jouw website kan indexeren in de ranking.

Hoog in Google staan, hoe houd je jouw prestaties bij?

Google Analytics & Search Console

Je hebt alles toegepast op je website om zo hoog in Google te komen. Na alle inzet is het natuurlijk van belang om bij te houden wat het heeft opgeleverd. Google Search Console geeft je inzichten over de prestaties van je zoekwoorden en daarbij je zichtbaarheid binnen de zoekmachine. Google analytics helpt je verder met de daadwerkelijke gebeurtenissen van jouw website. Op basis van data kun je jouw SEO strategie gaan sturen richting de topposities van Google. Want net als een eigen woning zal deze nooit echt af zijn.

Vragen of interesse? Wij helpen je graag.

Onze specialisten staan voor je klaar om antwoorden te geven!

    Contact