Waar we 15 jaar geleden nog helemaal weg waren van Nick & Simon hebben zij ondertussen plaatsgemaakt voor het nieuwe duo van de Nederlandse muziek, Suzan & Freek. In deze tijd is er ook op het gebied van SEO optimalisatie ook het een en ander veranderd waarin ik je graag meeneem.
Wil je namelijk bovenaan Google blijven pronken, dien je mee te gaan met de veranderingen binnen de zoekmachines.
Benadering van het zoekwoordonderzoek
Er wordt weleens gezegd ’’vroeger was alles beter!’’. Laten we in dit geval maar even zeggen dat het anders was. In de jonge jaren van zoekmachine optimalisatie (SEO) was het landschap nog niet heel concurrerend, was het algoritme nog aan het leren lopen en waren websites & shops nog simpel opgebouwd. De schilder wilde nog op de zoekterm ‘schilder’ gevonden worden en de hovenier alleen op bijvoorbeeld ‘tuinonderhoud’ gevonden worden.
Vandaag de dag red je het zo gezegd, niet alleen maar met wat zoekwoorden. Het is namelijk key om alles te weten te komen over je klanten en hun branche. Welke vragen ontvangen zij op dagelijkse basis? Wat zijn de exacte doelen? Waar lopen hun klanten tegenaan en welke oplossing bieden zij daarvoor aan? Door vragen te stellen en te beantwoorden kom je tot werkelijk waardevolle content die je kunt koppelen aan de zoekopdrachten binnen Google.
Structuur en kwaliteit voor je SEO optimalisatie
Nieuwe zoekwoord gevonden? Maak een nieuwe pagina. Dit was vroeger de makkelijkste stap om weer een stukje beter gevonden te worden binnen Google. Door de jaren heen zijn we van kwantiteit overgegaan naar kwaliteit. Men schrijft niet meer enkel en alleen maar teksten om even snel gevonden te worden op één zoekwoord. De structuur van je website moet duidelijk zijn, dit gaat gepaard met de juiste inhoud/expertise & kennis over hetgeen dat je aanbiedt.
Net als in de retail moet de bezoeker (en ook Google) weten waar wat te vinden is. Plaats jezelf bijvoorbeeld in een warenhuis waar je op zoek gaat naar witte sneakers?
Dezelfde weg die je in de winkel zou afleggen kun je namelijk ook online terugvinden in de URL.
Voorbeeld: www.voorbeeldwarenhuis.nl/dames/damesschoenen/sneakers/wit/
Kijk net als een nieuw product in het assortiment waar een nieuw zoekwoord het beste past binnen jouw winkel (website).
Sturen op basis van de juiste data
Posities, verkeer en behaalde conversies zijn net zoals vroeger belangrijke data om te monitoren. Tegenwoordig kijken we naar meerdere tools die bijhouden wat er nu precies gebeurd op de website en landingspagina’s. Welke content wordt er wel en niet gelezen, waar navigeert men naar door, hoe snel wordt de website alweer verlaten zonder een conversie-actie? Zo kun je SEO optimaliseren op basis van de daadwerkelijke ervaringen en gebeurtenissen op jouw website.
We gaan lekker door met SEO optimalisatie
Mijn stukje content mag dan hiermee tot een einde komen maar de ontwikkelingen voor het komende jaar 2024 (en daarna) zullen ons weer tegemoetkomen. Het is leuk om af en toe stil te staan bij de veranderingen van de afgelopen jaren. Uiteraard moeten we niet vergeten waar we vandaan komen als specialisten, maar stiekem vind ik het persoonlijk nog véél leuker om het nieuwe landschap te ontdekken, te onderzoeken, te optimaliseren en het behalen van resultaten.
Vragen of interesse? Wij helpen je graag.
Onze specialisten staan voor je klaar om antwoorden te geven!