Blog

Het gevaar van content schrijven door artificial intelligence

Auteur:
Cas Coolen

Sinds de lancering van diverse artificial intelligence tools, zoals Chat GPT, wordt er heel wat content kunstmatig geschreven. Dit noemen we in vaktaal ook wel AI-generated content. Een duidelijk voordeel is de snelheid waarmee deze content geschreven kan worden. Is het schrijven van content door AI tools echter wel zo slim?

Om deze vraag te beantwoorden, leggen we in deze blog uit wat AI-generated content precies is en zetten de voor en nadelen uiteen.

Wat is AI-generated content?

AI-generated content is content in de vorm van teksten, zoals blogs, artikelen of productinformatie, die geschreven zijn door een machine/robot. Ook kan je met artificial intelligence afbeeldingen laten creëren. Nadat je zelf informatie geeft aan de machine in de vorm van een opdracht kan een AI tool aan de slag met het creëren van de tekst of afbeelding. De informatie, bijvoorbeeld zoekwoorden, onderwerpen of vragen  die je vooraf dient op te geven, zorgt ervoor dat de content specifiek op jouw behoeften geschreven wordt. Je hebt gedurende de creatie van deze content echter geen invloed op de uitkomst. Hierdoor kan je dus niet bijsturen en een gewenste route bepalen.

Dat klinkt natuurlijk als muziek in de oren: een tekst laten schrijven zonder over iedere zin na te hoeven denken. Je typt de gewenste inhoud van de tekst en de AI tool doet de rest. Echter, ontstaat met iedere ontwikkeling ook een reactie, waardoor er een aantal belangrijke voor- en nadelen zijn waarmee je rekening moet houden.

Voordelen van artificial intelligence content

  • De snelheid van schrijven: Dit is het grootste voordeel. Je kan namelijk snel veel teksten laten schrijven door een AI tool.
  • Kostenbesparing: Het schrijven van content door middel van AI is kostenbesparend ten opzichte van het inschakelen van een content marketeer of tekstschrijver.
  • Spel en grammatica fouten herstellen: Met diverse tools kan je je reeds geschreven teksten foutloos laten herschrijven zodat de spelling en grammatica kloppen.

Nadelen van artificial intelligence content

  • Algoritme: Het algoritme van Google is erop gebaseerd om bij iedere zoekopdracht de beste content te tonen. Google heeft in zijn diverse updates aangegeven content gegenereerd door mensen voor mensen voorrang te geven (Focus on people-first content: https://developers.google.com/search/blog/2022/08/helpful-content-update)
    Daarmee stimuleren ze het gebruik van AI generated content niet. Sterker nog, Google zet zijn eigen AI tools (‘spamteam’) in om AI generated content te bestrijden. Gekeken naar het uitgebreide algoritme van de Google zoekmachine is de verwachting dat Google’s AI tool, gericht op het bestrijden van AI-generated content, in hoog tempo alsmaar beter wordt in het herkennen van machine content.
  • Kwaliteit: Ondanks de snelheid is de inhoud niet altijd van hoge kwaliteit. Zo kan de uitvoering onzinnig of repetitief zijn en soms zelfs totaal niet aansluiten bij het vraagstuk. Tevens kunnen AI tools geen content genereren waar veel nieuw onderzoek voor nodig is of bepaalde expertise bij komt kijken.
  • Geen menselijke of creatieve inhoud: Het handmatig schrijven van content laat een menselijke afdruk achter in de tekst, iets wat een robot (nog) niet kan nabootsen. Ook menselijke creativiteit is vaak niet terug te vinden in deze teksten. AI Generated content kan geen nieuwe informatie of ideeën genereren aangezien er gebruik wordt gemaakt van bestaande informatie die eerder door robots is gevonden.
  • Foutieve informatie: artificial intelligence tools worden onder andere gevoed door ingevoerde informatie en informatie op het internet. Zoals iedereen inmiddels weet is er ook veel foutieve, misleidende of zelfs gevaarlijke informatie op het internet te vinden. Indien de content niet kritisch wordt nagelopen kan foutieve informatie verder verspreid worden op jouw website.
  • Het bijsturen van gegenereerde content is niet mogelijk: Je hebt gedurende de creatie van content door AI geen invloed op de uitkomst. Het tussentijds bijsturen op basis van bepaalde goede of slechte aspecten van de content is dus niet mogelijk.

Conclusie

Artificial Intelligence (AI) content is snel en handig, maar is alleen met een menselijke controle bruikbaar. Gebruik het vooral om inspiratie op te doen wanneer je vastloopt tijdens het schrijven van content. De Artificial Intelligence content tools kunnen je dan helpen om spellingsfouten op te lossen, de richting van de tekst te bepalen of de tekst net iets uitgebreider te schrijven dan je zelf hebt gedaan. Scoren in Google doe je nu eenmaal met relevante en unieke informatie. Indien je minder tijd kwijt wilt zijn aan het schrijven van content, biedt AI generated content een uitkomst. Is je doel hoog te scoren in Google? Dan staat deze AI-Generated content haaks tegenover het algoritme van Google om relevante en betrouwbare content te bieden aan de zoekers. Ben dus voorzichtig in het klakkeloos online plaatsen van AI generated content en laat het altijd controleren door een tekstschrijver of content marketeer. Voor je het weet komt het ‘spamteam’ van Google in actie en vormt dit problemen voor de posities van je website.

Vragen of interesse? Wij helpen je graag.

Onze specialisten staan voor je klaar om antwoorden te geven!

    Contact