Linkbuilding is een strategie om links van andere websites naar jouw website te krijgen en het is een belangrijk onderdeel van SEO. Het gaat namelijk om het vergroten van de autoriteit en relevantie van je website, waardoor je hogere posities in zoekmachines als Google kunt behalen.
Er zijn meerdere manieren van linkbuilding mogelijk. Diverse vormen van linkbuilding zijn het schrijven van gastbloggen, het (laten) vermelden van jouw website op een relevante andere website, maar bijvoorbeeld ook vermeldingen op bedrijfsgidsen en startpagina’s.
Linkbuilding heeft verschillende voordelen. De belangrijkste voordelen zijn 1) verhoogde website autoriteit, 2) verbeterde zoekmachine posities, 3) toename van organisch verkeer en 4) verhoogde merkbekendheid en zichtbaarheid.
Jazeker! Het is zelfs een goed idee om je linkbuilding uit te besteden aan een gespecialiseerd bedrijf of professional. Een samenwerkingspartner die zich focust op linkbuilding heeft hierover namelijk alle expertise in huis en beschikt vaak over een breed netwerk van relevante websites. Daarbij bespaart het je ook nog eens veel tijd en inspanning.
Veel bedrijven kiezen ervoor om linkbuilding uit te besteden en dat is ook niet gek. Het is namelijk een vrij technisch proces en daarbij is het ook nog eens erg tijdrovend. Bovendien heb je de juiste middelen nodig om ook daadwerkelijk effectieve linkbuilding uit te kunnen zetten.
De kosten voor linkbuilding zijn variërend en afhankelijk van verschillende factoren. Enkele voorbeelden van deze factoren zijn het type linkbuilding dat je nodig hebt, maar ook de kwaliteit, relevantie en de hoeveelheid van de gewenste links spelen een grote rol in de prijs.
Backlinks zijn links op externe websites die naar jouw website verwijzen.
Je kunt op verschillende manieren aan backlinks komen. Zo kun je bijvoorbeeld gastblogs schrijven voor andere websites en daarin een link toevoegen naar jouw eigen website. Een andere manier is door je aan te melden bij diverse bedrijfsgidsen. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om samen te werken met een partner die dit proces voor je uit handen neemt.
Externe linkbuilding verwijst naar het proces van het verkrijgen van externe links van andere websites naar jouw eigen website.
Een backlink is meestal tekstueel en kan er als volgt uitzien: 1) een ankertekst link, 2) een url-link of 3) een afbeeldingslink.
Het verschil tussen een interne en externe link is eigenlijk erg makkelijk. Een interne link verwijst namelijk naar een andere pagina binnen dezelfde website, terwijl een externe link verwijst naar een pagina op een andere website.